Kankán

Výstřední francouzský tanec zvaný cancan každý večer rozproudil krev návštěvníků kabaretu Moulin Rouge v chudinské čtvrti pařížského Montmartru. V prudérní společnosti býval zpočátku zakázán, ale nakonec každý podlehl a tanec se stal běžnou formou zábavy a rozptýlení.

Nejznámější melodií spojovanou s tímto tancem je balet z operety Orfeus v Podsvětí od Jacquese Offenbacha.

Přenesme se teď o pár století vpřed. Slavnou Offenbachovu melodii jsme si vyzkoušeli na zimním harmonikářském kurzu v roce 2015, kde jsme pilně trénovali rytmus, skupinovou souhru a nakonec i to přednožování. Myslím, že to dopadlo dobře a že nás to bavilo. Abyste si to mohli vyzkoušet sami doma, připravila jsem pro vás noty i s nahrávkou.

Pár rad, jak do skladby dostat patřičný „drajv“, zní – soustřeďte se na dynamiku, na dodržování forte a piana. Ty se ve skladbě vystřídají hned několikrát. Velké dynamické skoky a kontrasty, kdy vystupňujete určitou plochu do velkého fotre a naráz ji vystřídá tiché piano, jsou pro posluchače (i pro interprety) velkým překvapením a zábavou. Podpořit je můžete i pomocí rejstříků: při pianu si zapněte osmistopý nebo jeho varianty a při forte se nebojte zapnout pléno (rejstřík, který zapojuje všechny hlasy na vašem akordeonu). Skladbě to přidá na ještě větší barevnosti.

Velkou roli dále hraje tempo. Při nacvičování začínejte pomalu, ale postupně se pomocí metronomu snažte dostat na tempo svižnější a to udržet od začátku do konce. Představte si, že hrajete pro tanečnice v kabaretu… Musejí mít určitou rychlost, aby nohu vyšvihly tak vysoko!

Přeji hodně štěstí, pevné vůle a radosti při nacvičování i koncertování!

 

text článku, noty, učební nahrávka | Žaneta Vítová
publikováno | 24. 5. 2015