Romské písničky a Mário Bihári

Romská hudba, krásná, temperamentní a plná nezvyklých harmonií a postupů. Stále se předává z muzikanta na muzikanta, je tu jako živoucí lidová slovesnost, protože romští muzikanti noty nepotřebují, svoji hudbu žijí a cítí.

Jde asi těžko zapsat do not se vším všudy, ale my se s Máriem Bihárim pokusíme alespoň o malé nahlédnutí.

Povětšinou je notový zápis upravený pro akordeon, ale z not si to své vyčtou i další nástroje. Pro harmonikáře, kteří se ještě nesetkali s romskou harmonií plnou průchodových zmenšených akordů (dim) a chromatických basových postupů, může být zvládnutí techniky levé ruky obtížné.

Samozřejmě se písničky dají zjednodušit, jak jsme to udělali například u Šukar jakha lačha hin a Phendžom tuke Havelko.

Noty jsou doplněny živým záznamem písničky s dynamikou a ozdobami.

Dobré je si uvědomit, jak se využívají zmenšené akordy (dim) v basech v levé ruce. Zjednodušeně řečeno, těch změnšených akordů zase není tolik (dohromady 3) a vskutku není potřeba skákat z Fdur až na F#dim (např. u písničky Ara more, kterou najdete níže).

Cdim=Ebdim=F#dim=Adim, C#dim=Edim=Gdim=Bdim, Ddim=Fdim=Abdim=Hdim

Záleží na tom, co máte v  basu, takže na příkladu Ara more se akord F#dim hraje:
bas F# v pomocné řadě 3. prstem, akord Cdim 2. prstem, bas C v základní řadě 4. prstem, akord Cdim 2. prstem.

V písničce Šukar jakha lačha hin jsme využili pro harmonikáře jasnější zápis zmenšeného akordu: chcete-li například zahrát Ddim/G#, najdete si zmenšený akord odvozený od základního basu D, ale začnete basovým tónem G# za lomítkem 3. prstem v pomocné řadě melodických basů.

Mário Bihári, romský akordeonista, spolupracoval v kapele Koa s legendární Zuzanou Navarovou, má svou romskou kapelu Bachtale Apsa a účastní se mnoha dalších hudebních projektů.

noty, nahrávky | Mário Bihári
text článku | Jindra Kelíšek
publikováno 12. 6. 2013