Probuďte klávesy a knoflíky k životu

Probuďte klávesy a knoflíky k životu

Disco pro akordeon

Málokdo je takový odvážlivec, aby na akordeon hrál věci pro tenhle nástroj nezvyklé, třeba disco. A proto jsem se rozhodl natočit populární hitovku Crazy Frog ve verzi pro akordeon a bicí.

Ano, pro fajnšmekry: původní téma je z televizního seriálu Policajt z Beverlly Hills, který později předělal Axel F jako svého zběsilého žabáka.

Tenhle song jsem začal hrávat spíš jako recesi, která se lidem nečekaně zalíbila. Samotné téma není dlouhá, jak by se mohlo zdát z not, stačí se naučit část A1 a B1, aby bylo hotovo. Další části jsou variace pro náročnější.

 

Musel jsem metodou pokus-omyl přijít na pár triků, které vám chci tímto předat:

1. Délky tónů – frázování
Aby akordeon zněl aspoň trochu podobně jako synťák, který je pro taneční hudbu typický, je potřeba hrát všechno ostře a dbát na rytmickou přesnost. Zkrátka taneční muzika je jednou taneční muzika, typická svou strojovostí, jinak by se tanečníci nevyřádili. „Synťákovost“ je znát nejvíc v části B.

2. Latino část
Do nahrávky jsem pro oživení a změnu zahrnul také latino část C. Ta je určena pokročilejším hráčům; kdo má odvahu a pustí se do ní, tomu doporučuji cvičit nejdřív pravou a teprve pak připojovat levou ruku. Asi nejlepší je vzít si první dvoutaktí a cvičit ho pomalu buď s metronomem, nebo si nahlas počítat doby. Rytmický model je nicméně celou dobu stejný, je to dvoutaktí, které se neustále opakuje, jen se mění harmonie. Do nahrávky jsem ještě jako druhou harmoniku dohrál sólo navíc (část C2). Přikládám i noty vypsaného sóla, které může popřípadě hrát jiný melodický nástroj (housle, flétna nebo druhá harmonika).

3. Nahrávat se a poslouchat
U muziky, která pro akordeon není typická, je potřeba se nahrávat, abyste měli jistotu, jestli vám z nástroje „leze“ to, co opravdu chcete slyšet. Eventuálně porovnávat vlastní nahrávku s originálem – ať už je to původní téma z Beverly Hills nebo úprava od Axela F.

4. Hrát s rytmickým nástrojem
Úplně nejlepší, co může být, je zahrát si s někým dalším, ne? Ideálně pro tuhle písničku doporučuji nějaký rytmický nástroj: kytaru, bonga, cajon, kontrabas, baskytaru… Něco, co vám oživí rytmus a nebudete na to sami :-)

5. Akordické značky
V notách záměrně nejsou uvedeny akordické značky. Místo toho je vypsaná levá ruka, protože v tomhle druhu muziky se vůbec nepoužívá klasický akordeonový doprovod (známý taky jako malý a velký trojúhelník), který by sváděl použít, kdyby v notách bylo napsáno Dm. Nicméně pro ulehčení prozradím, že část B1 jsou dohromady pouhé čtyři akordy, a to D, G, C a B, jednoduché, ne?

 

Jako doplněk přikládám pomalou učební nahrávku (výše) a odkaz, jak skladbu hrajeme živě s kapelou.

 

Hodně zdaru a především trpělivost!

 

učební nahrávka, noty, text článku | Stanislav Samuel Raška
publikováno 7. 5. 2014